luni, 29 august 2011

Citate din al doilea volum ,, Cel mai iubit dintre pământeni" de Marin Preda

            ,, Am citit toate cărţile, şi nu sunt trist, şi nu trebuie să spun ca Faust: ''clipă, opreşte-te''. Dimpotrivă, fericirea nu poate veni decît din scurgerea neîncetată a clipelor liniştite şi senine, fiindcă ce altceva e suferinţa decît o oprire a fiinţei noastre, o uriaşă inerţie care face să apese asupra ei tot ce există? ''

           ,, Rămăsei mut in faţa acestei declaraţii oarbe în care erau concentrate ca într-un nucleu indestructibil acceptarea fără cenzură a ceea ce sîntem, trufia liniştită a unei vechi descoperiri că nu putem să fim cum nu sîntem şi că nici o aventura n-a putut şi nu va putea ispiti acest eu, bun sau rău, care constituie singura realitate a celui caruia îi e dat să parcurgă o viata, să accepte să lupte cu sine. La ce bun? Nu de-aia ne-am nascut, ca să luptam cu noi înşine, ci să trăim conform propriei noastre firi, bună sau rea. Nu pot să scot din mine ceva şi să pun altceva. Transplantul se respinge de către imunitatea eului, chiar dacă acea parte din el care e bolnava ar trebui inlaturată. Toti sîntem, prin ceva din noi însine, bolnavi, şi acest ceva nu e un organ care poate fi extirpat fără riscuri, ca un apendice."

             ,, Mi-am recitit acest lung manuscris şi, dincolo de ceea ce el conţine, m-a uimit barbaria concretului, pe larg etalat, şi cu plăcere vizibilă, şi pe care nu l-am putut ocoli fiind încredinţat ca astfel m-aşi fi chinuit îndelung, fără să obţin, spiritualmente, eliberarea totala a conştiinţei mele de ceea ce am trăit.
             Am fost ispitit, o clipă, să-l arunc pe foc. Şi totuşi, mi-am spus, trebuie să-i dau drumul să meargă. Multi dintre semenii mei au gândit poate la fel, au jubilat ca şi mine, au suferit şi au fost fericiţi în acelaşi fel. Mitul acesta al fericirii prin iubire, al acestei iubiri descrise aici şi nu al iubirii aproapelui, n-a încetat şi nu va înceta să existe pe pământul nostru, să moară adică şi să renasca perpetuu. Şi atâta timp cât aceste trepte urcate şi coborâte de mine vor mai fi urcate şi coborâte de nenumăraţi alţii, această carte va marturisi oricind: dacă dragoste nu e, nimic nu e!"

                                                                    FINE

                                                                                                             00:17, 29 August 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu